Hur marknadsför man en hel stad på andra sidan havet? Med en bastu på torget, matduell över Kvarken, pubquiz, maskotar – och massor av humor. När vi tillsammans med Visit Vasa och Wasaline lanserade konceptet Sinnenas vecka under Umeå Smakfestival 3–7 september blev resultatet en kampanj som gick rakt in i hjärtat hos Umeåborna.
En destination i fem sinnen
Utgångspunkten var enkel men slagkraftig: att väcka intresse för Vasa genom att väcka besökarnas sinnen. I praktiken blev det smak från restaurangerna Hejm och Fröj, doft och värme från den vedeldade KAJ-bastun på torget, ljud från trubadurer och quiz, syn i en festivalmiljö inspirerad av Wasalines färja Aurora Botnia och känsla i mötena med människor i pop-upen i Utopia.
– Vi brukar räkna på gästnätter och resestatistik, men den här gången blev det antalet bastubadande rumpor som stack ut. Det är svårt att tänka sig en roligare symbol för den positiva respons vi fick, säger Max Jansson, vd Visit Vasa, med ett skratt.
Resultat som märks
Under veckan testade över 100 personer KAJ-bastun, massor av smakprov serverades och popupen i Utopia lockade både barnfamiljer och nyfikna festivalbesökare. Maskoten Wenni gjorde succé bland de yngre och ”Cookalong Kvarken” där kockar från Umeå och Vasa lagade mat tillsammans blev ett av festivalens mest uppmärksammade inslag.
– Det här var vår mest spektakulära närvaro i Umeå hittills. Vi fick bjuda på smaker, bastuvärme och kultur, men också på skratt och oväntade upplevelser. Det är precis så vi vill att Vasa ska kännas,” fortsätter Jansson.
För oss handlade uppdraget inte bara om synlighet, utan om att skapa en röd tråd och ett berättande som gör skillnad.
– Det går inte längre att bara prata om ett resmål. Man måste låta människor smaka, höra, känna och uppleva varumärket. Då fastnar det. Med Sinnenas vecka fick vi göra precis det och responsen visar att människor vill ha just de där oväntade, lekfulla inslagen, säger Amanda Darehed, byråchef och kreativ projektledare hos oss.
Om kampanjen
Arrangörer: Visit Vasa & Wasaline
Kreativt koncept & produktion: Chillimedia
Genomfördes: 3–7 september 2025, Umeå Smakfestival + centrala platser i staden
Koncept: ”Vasa väcker dina sinnen”
Läs mer på: https://www.vaasa.fi/sv/se-och-upplev/vasa-goes-umea/