Rally Sweden satsar lokalt – Chillimedia blir ny kommunikationspartner
13-12-2024, UMEÅ: Kommunikationsbyrån Chillimedia har fått förtroendet som ny strategisk partner för Rally Sweden, den enda vintertävlingen i FIA World Rally Championship (WRC). Samarbetet, som sträcker sig över tre år, innebär en satsning på att stärka Rally Swedens varumärke och öka publikengagemanget, både på lokal och global nivå. Genom att välja Chillimedia, en lokal byrå, förstärker evenemanget sin närvaro och koppling till Umeå som värdstad.
– Vi är överlyckliga över att få samarbeta med ett så starkt varumärke som Rally Sweden och samtidigt sätta strålkastarljuset på Umeå, en stad som verkligen förtjänar sin plats i rampljuset, säger Tobias Engman, VD på Chillimedia.
En viktig milstolpe för Umeå som värdstad Chillimedia blir Rally Swedens samarbetspartner inom PR, strategisk medierådgivning samt webb- och innehållsproduktion. En central del av uppdraget blir att stärka varumärkeskännedomen och öka publikengagemanget, samtidigt som fokus ligger på att lyfta Umeå som värdstad och främja det lokala engagemanget.
– Att samarbeta med Chillimedia ger oss en unik möjlighet att väva samman vårt starka lokala engagemang med ambitionen att nå en global publik. Tillsammans vill vi lyfta fram Rally Sweden som en unik upplevelse där motorsport möter gemenskap, säger Anna Nordkvist, VD Rally Sweden.
Kommunen har satsat på att stora evenemang som Rally Sweden ska prioritera lokala aktörer, vilket visar hur engagemang kan skapa affärsmöjligheter och tillväxt. Genom samarbetet med Chillimedia stärks kopplingen mellan Rally Sweden och näringslivet i Umeå, med positiva effekter som sträcker sig långt bortom rallyhelgen.
– Det är en stor ära att bli vald som partner till Rally Sweden, ett resultat av vårt teams hårda arbete, kreativitet och tydliga vision, säger Tobias Engman, VD på Chillimedia.
Chillimedia jobbar främst med lokala företag i regionen, men även med större varumärken som Epson Sverige och Visit Vasa.
Om Rally Sweden Rally Sweden är Sveriges största årligen återkommande sportevenemang och tillika landets största rallytävling. Det ingår i Rally-VM (WRC). Efter närmare 60 år i Värmland äger tävlingen sedan 2022 rum i Umeå. Rally Sweden är det enda renodlade vinterrallyt i WRC-kalendern.
Om Chillimedia Kommunikationsbyrån Chillimedia grundades 2013 av huvudägaren Thomas Wänman. Bolaget har idag 14 anställda med kontor i Umeå. I Umeå och Västerbotten finns även de flesta av byråns kunder, men kunderna sträcker sig över hela landet. Här jobbar redaktörer, PR-konsulter, projektledare, filmare, copywriters, grafiker, webbproducenter, fotografer, digitala producenter och strateger. Bland kunderna återfinns bland annat Epson Sverige, Motorcentralen, IFK Umeå och Visit Vasa.