Tips Sociala Media

 

Vi får ibland frågan av våra kunder hur man på ett bra sätt skall kommunicera med sina respektive kunder på olika sociala media och vad som menas med en bra tonalitet. 

För att på ett väldigt enkelt sätt förklara begreppet tonslitet så står det för hur du vill att ditt företag skall uppfattas. Ett seriöst & tryggt företag, ungt kreativt, spännande & i tiden eller litet & intimt variationerna är många och det finns lika många sätt att förmedla detta.

En enkel sammanställning hittade vi och förmedlar till er som handlar om hur du väljer att kommunicera på olika sociala media och hur du bygger upp ditt företags tonalitet.

Webbplats

Är en butik, ett kontor eller ett callcenter. En plats dit besökare vänder sig för att få snabb och professionell hjälp. Uttryckt dig rakt på sak, informativt och kortfattat.

Blogg

Är en källa till kunskap, insiktsfull analyser, information, råd och tips och ibland lite underhållning. Visa att du tänker på läsaren när du skriver. Låt din person skymta utan att skymma. Använd vardagligt (men vårdat!) språk och skriv som du pratar. Visa att du är initierad, kunnig och engagerad.

Artikelbank

Är en samling evergreen-innehåll inom ett sakområde. Använd saklig och balanserad ton. Du skall inte synas.

LinkedIn grupp

Är som ett professionellt mingel. Uppträd belevat, vänligt och professionellt. Uttryckt dig kortfattat och rakt på sak. Svara på frågor och hjälp till.

Facebook sida

Är ditt varumärkes vardagsrum. Här får du vara lite mer avslappnad och informell. Men du får inte förarga eller vara inkorrekt. Stick gärna ut lite. Bjud på ditt varumärkes personlighet.

Google+ sida

Är samlingsplatsen för likasinnade.1 Här kuraterar branschkollegor intressanta artiklar, promotar egna, och skriver mini-blogginlägg. Använd samma tonalitet som på din blogg.

Twitter flöde

Är stället där du lite respektlöst och med stor portion humor slänger käft med vänner (eller tjôta som vi säger i Göteborg). Innehållet skall vara här och nu.

YouTube kanal

Är din egen tv-kanal. Tonaliteten bestäms av ändamålet. Om det är en tv-kanal för att dela kunskap, information och liknande, så skall tonaliteten vara som för en blogg. Om det är en tv-kanal med evergreen-innehåll inom ett sakområde, så skall tonaliteten vara som för en artikelbank. Och så vidare.

Nyhetsbrev via epost

Är som tidningen Metro – älskad eller hatad. Och precis som Metro skall du använda kärnfulla rubriker och kort texter som sammanfattar det viktigaste. Skriv inte långt. Länka istället till mer information.

 

————————-

 

Kampanj – Sociala media

Det finns många olika kanaler att använda sig av ute i det sociala medianätverket.

Det gäller att välja rätt kanaler för rätt budskap vilket inte alltid är den lättaste uppgiften för en stressad företagare.

Då du valt vilka media du vill synas i så kommer det tidskrävande jobbet att ta sig tiden och börja skriva, lägga upp bildmaterial och svara på eventuella frågor. Vi kan erbjuda dig och ditt företag hjälp med att skapa och administrera dina konton i Facebook, Instagram, företagsblogg & övriga sociala media.

Du kan även få hjälp med hemsida, nyhetsbrev, annonser samt pressmeddelanden.

Vad vi erbjuder dig som vår kund:

Vi startar upp vårt samarbete genom att utforma en mediaplan för dina sociala medier. Det innebär att vi tillsammans tittar på din sociala mediaprofil gällande vad du/ ni vill gå ut med, flödet – hur ofta du vill att vi uppdaterar dina media, hur du vill profilera dig/ ditt företag eller produkt. Vi går därefter igenom bildmaterial, textinnehåll som motsvarar dina önskemål.

Om du inte redan har konton så skapar vi dem åt dig.

Vi loggar in och kontrollerar ditt konto dagligen, även under helger. En trygghet för dig.

Vi tar hand om flödet på din/ dina sidor, dv.s svarar på frågor och kommentarer och håller koll på och redigerar i eventuella diskussioner vid behov.

Varje månad så får du en aktuell statistik/ sidoanalys på dina konton.

Paketpris:  695:- / timme

För ca 695:-/ vecka ser vi till att du och ditt företag syns!

• Vi sköter ditt Facebook, blogg, hemsida eller Instagram

• Löpande uppdateringar

• Daglig kontroll

• Månatlig analys

Övriga tjänster kan kräva olika mycket tid, vi lämnar gärna ett förslag.