/ Kundcase

Hur kan vi hjälpa dig att synas?

Söndag 31/5 2020

För att du skall få ut så mycket som möjligt av din marknadsföring bör du upprätta en marknadsplan. Det tar en liten stund att sätta sig ner och tänka på vad du vill att din marknadsföring skall generera men det är väl värt tiden som du lägger ned.

Tillsammans tittar vi på syftet, budget, marknadsföringskanaler riktade utifrån målgrupp och syfte samt uppföljning. Att göra en uppföljning ger dig möjligheten att se på kostnadseffektiviteten av din marknadsföring så du kan revidera och få ut mesta möjliga resultat för varje spenderad krona.

Du och ditt företag är den viktigaste kanalen i din marknadsföring. Ditt bemötande gentemot dina kunder lägger grunden för hur kunderna bedömer ditt företag.

Olika vägar till att synas och höras i mediabruset:

Mun till mun.

En av de mest trovärdiga marknadsföringskanalerna ditt företag kan få. Nöjda kunder berättar gärna om positiva bemötande, service och produkter för de människor som finns runt dem. Du har en högt trovärdig reklam på detta sätt. Det är detta som de flesta strävar efter då man talar om viral marknadsföring – få andra att prata om dig och ditt företag på ett positivt sätt.

PR & pressmeddelanden

Idag finns det enkla vägar till att nå ut med nyheter om ditt företag. Vi hjälper företag att skriva pressmeddelanden på ett slagkraftigt sätt. Att nå ut till alla journalister är inte svårt men kräver sina attribut. Du bör hantera skriftens regler för att på ett effektivt sätt skapa slagkraftiga rubriker, en bra ingress följt av en detaljerat men kortfattad text som berättar även det mest komplicerade på ett enkelt sätt. Texten bör dessutom var skriven så att den fångar det journalistiska intresset. Se över eventuellt bildmaterials relevans och intresseväckare.

Annonser

Fördelen med annonser är att du snabbt kan nå ut till en stor mängd nya och gamla kunder med erbjudanden, information etc. Hur effektiv en annonskampanj är beror ofta på hur noga du varit med att definiera din målgrupp och hur mycket tanke du lagt kring ditt erbjudande och vilket media du använder att annonsera i.

Mässor

Att medverka på mässor med hög relevans till dina produkter/ tjänster är ett arbetsamt men roligt sätt att nå intresserade inom ämnet. Det är också ett effektivt sätt att träffa framtida samarbetspartners inom din genre. Kostnaden kan dra iväg men det finns effektiva sätt att få ut maximal effekt utan att du lägger en förmögenhet på att bygga en snygg monter.

Direkt marknadsföring

Här gäller det att ha gjort sin marknadsplanering ordentligt så du har 100% koll på vilka din marknadsföring skall rikta sig till och kan utforma ditt budskap att passa just precis den målgruppen. Här återfinns de traditionella utskick, mail-utskick, kundtidningar mfl. Även här finns små knep som gör att ditt meddelande hörs lite tydligare. Vi berättar gärna hur du kan effektivisera dina budkap.

Telemarketing

Detta instrumentet kan användas på så många fler sätt än att ringa upp kunder och sälja en produkt. Att stärka en kampanj, följa upp ett erbjudande eller att göra en undersökning om ditt företag eller produkt.

Radio & Tv-reklam

Har ditt företag en bredare målgrupp än vanligt exempelvis, tjänsteföretag, arrangemang etc. kan radio & tv-reklam vara ett alternativ. Detta är dock ett av de dyraste alternativen så du bör vara säker på att du är beredd att satsa stort med ett väl genomtänkt erbjudande/ koncept. Här ska du alltid ta hjälp för att maximera ditt utfall på den korta spot du har att förfoga över.

Internet

Internet kan vara ett mycket bra och kostnadseffektivt marknadsföringsalternativ som ger dig möjlighet att använda dig av både traditionella annonskampanjer och direktmarknadsföring via e-post. Vid e-postkampanjer kan du välja ut en viss typ av kund från företagets kunddatabas, alternativt en betaldatabas, och skräddarsy ett meddelande för dem. Däremot bör du säkerställa att kunden har gett sin tillåtelse för dig att skicka dem e-mailreklam. Vi har adresserna för dina utskick.